Dnes jsem tu s článkem, ve kterém se podíváme na zoubek nejčastějším chybám, které vám brání vydělat si peníze prodejem vlastních výrobků. Tento seznam jsem zároveň obohatila i o tipy, jak chyby napravit.
Než začneme, tak se ještě v krátkosti představím.
Ahoj, jmenuji se Helena Lachowiczová a jsem mentorka podnikatelek a tvůrce v mé vlastní značce Šibabi.cz. Prodala jsem více než 10.000 vlastních produktů, které jsem sama ušila. Na moje produkty lidé stály frontu a prodávala jsem až do Japonska.
1. Podceněná cenotvorba
Jak chyba vypadá:
Mnoho handmade tvůrců si říká: „Musím dát nižší cenu, aby vůbec někdo koupil?“ Nakonec se tak dostanou do pasti, kdy stěží pokryjí náklady na materiál, natož aby zaplatili svůj čas a získali něco navíc. Nižší ceny nejsou zárukou toho, že lidé váš produkt nakoupí. Naopak často tyto nízké ceny vzbuzují u zákazníků nedůvěru.
Proč to škodí:
- Pokud si neúčtujete adekvátní cenu, začnete brzy pociťovat frustraci a vyčerpání a brzy nebudete mít peníze ani na propagaci, růst a rozvoj podnikání.
- Nízká cena může paradoxně snižovat v očích zákazníka hodnotu vašeho výrobku a zákazníkovy přijde podezřelá.
Jak to napravit:
- Poctivě započítejte materiál, čas a další režie (např. balení, dopravu, poplatky za prodejní platformu).
- Přidejte marži za svou kreativitu a unikátnost.
- Udělejte si malý průzkum konkurence, abyste věděli, v jakém cenovém rozmezí se podobné výrobky pohybují. Zásadně ale nenastavujte ceny podle konkurence.
Jak správně spočítat cenu výrobku? Kompletní videoprůvodce, který vám vysvětlí i zákonitosti nacenění a proč to musíte dělat zrovna takto, najdete v kurzu ZDE.
2. Špatné fotografie
Jak chyba vypadá:
Máte krásný výrobek, ale fotky jsou tmavé, rozmazané nebo nudné, takže váš talent vůbec nevynikne. Tohle je bohužel nejčastější problém mezi tvůrci. A přitom nejsnadněji řešitelný. Sama jsem neuměla fotit a neměla na to oko. Moje první fotografie byly příšerné. Postupně jsem ale zlepšovala svoje prezentace a sháněla informace o tom, jak to dělat lépe. Hodně mi pomohlo sledovat i práci úspěšné konkurence.
Proč to škodí:
- V online prostředí je vizuál alfou a omegou. Zákazník si nemůže na produkt sáhnout a rozhodnout se a jediné vodítko je fotografie nebo video.
- Málokdo chce kupovat něco, o čem nemá jasnou představu, jak to vypadá. Problémem jsou i vzorníky.
Jak to napravit:
- Osvětlení je klíč: Do snímků musíte dostat dostatek světla. Ideální je denní světlo, případně jednoduché světelné zdroje (softboxy).
- Styling: Pohrajte si se stylingem. Vytvořte scény ladící k vašemu stylu (rustikální dřevo, pastelové pozadí apod.).
- Detail: Ukažte různé úhly pohledu a pořiďte pár fotek zblízka, aby zákazník viděl strukturu materiálu i drobné detaily, které si nemá jinak šanci prohlédnout.
3. Nejasná značka a cílová skupina
Jak chyba vypadá:
Chcete prodávat všem – a to od malých dětí po seniory, od milovníků minimalismu po vyznavače boho stylu. Často to vidím u malých tvůrkyň, které se potýkají s prodeji a marketingem. Za jejich problémy často může právě neznalost svého zákazníka a dělání všeho ale vlastně ničeho.
Proč to škodí:
- Zákazník nerozumí, čím je váš produkt unikátní, a tak snadno sáhne po konkurenci.
- Nemáte čas a prostor skutečně se věnovat jedné věci a propagovat ji. Neustále přeskakujete z jedné na druhou a výsledky nejsou nikde.
Jak to napravit:
- Definujte si “ideálního zákazníka”: Kdo to je? Co má rád? V čem se odlišuje?
- Navrhněte vizuální styl své značky (barvy, fonty, styl focení).
- Komunikujte v souladu s touto představou na sociálních sítích i e-shopu.
4. Slabý marketing a zanedbávání online propagace
Jak chyba vypadá:
Nahrajete fotku na Facebook a čekáte, že se začnou hrnout objednávky. Když nepřijdou, cítíte zklamání nebo frustraci. Nejčastější je pak hledání chyby ve výrobcích. Tvůrkyně jsou ještě sebestřednější a často hledají chybu v sobě. Přitom by stačilo dělat více proto, aby někdo věděl, že vůbec něco prodáváte.
Proč to škodí:
- Bez aktivní prezentace se váš výrobek ztratí mezi tisíci dalších. To samozřejmě škodí prodejům, protože pak nemáte nic, nemáte peníze na materiály a na další fungování, propagaci a reklamu. Prostě začarovaný kruh.
- Lidé vaši značku neznají, nezískáváte reálné zákazníky a nemáte reálné reference. To bohužel nehraje do vašich karet.
Jak to napravit:
- Publikujte na sociálních sítích - než pravidelné příspěvky je lepší MÍT reálně do říct. Abyste měli co říct, potřebujete mít reálnou nabídku. Napřílklad: 2+1 akce nebo Nová kolekce, Nový výrobek, Nový postup šití, Nová vychytávka.
- Sdílejte příběhy: behind the scenes, vaše inspirace, proces výroby ve Stories. To udržuje vaše fanoušky nadšené.
- Budujte si databázi - newsletter - abyste svoje nabídky mohli zákazníkům rozeslat do osobní pošty. Budujete tak pocit "všudypřítomnosti".
- Zapojte placené reklamy (např. na Facebooku či Instagramu), abyste získaly prodeje nejen organickou cestou.
5. Příliš široký sortiment bez konceptu
Jak chyba vypadá:
Zkoušíte vyrábět všechno možné – od svíček a mýdel po šperky a oblečení. Umíte sice spoustu věcí, ale zákazník neví, co je vaše „hlavní parketa“ a na co jste experti. V rámci jednoho obchodu mějte pouze jeden segment.
Když jsem začínala s podnikáním, prodávala jsem jezdecké oblečení a vybavení na koně. Už tehdy jsem věděla, jak důležité je zaměřit se na ideálního zákazníka. Později jsem zjistila jak extrémně důležité je zaměřit se ještě v tomto zaměření na konkrétní segment produktů a jak těžké je v jedné osobě propagovat více segmentů najednou. Je to procesně neudržitelné. Místo toho, abyste zvládly více se nakonec úplně zastavíte.
Já jsem se zaměřila na prodej jezdeckých bot. V několika měsících jsem zvládla prodat až 20X tolik jako předtím za celý rok ne. Zaměřila jsem se na propagaci a natočila několik videí na Youtube, několik zásadních článků a stále jsem pořizovala nové fotky a sdílela zkušenosti zákazníků. Nakonec jsem udělala velkou chybu a začala se zabývat jiným produktem (problém se nazývá Shinig object a máme ho všichni) a všechny moje prodeje šly do háje. Protože pozornost šla do háje.
Proč to škodí:
- Můžete působit roztěkaně, bez jasné identity, způsobuje to zmatení zákazníka a ten následně získává pocit, že nejste expert na tu danou konkrétní věc.
- Sedíte zadkem na více židlích. Způsobuje to problémy s procesem výroby, prodražení výroby, problémy s růstem vašeho podnikání a s objednávkami. Spíše klesají než rostou.
Jak to napravit:
- Zúžte nabídku na oblast, kde máte největší vášeň i odezvu. Je to těžké ale z praxe to funguje nejlépe. Začněte propagovat ty produkty, kterým věříte nejvíce a baví vás nejvíc. Udělejte si z toho cíl na několik měsíců a hlídejte si pozornost.
-
Postupně můžete přidávat další řady, ale vždy v souladu se svou značkou, zacílením a ideálním zákazníkem. Pokud to uděláte, synergie se znásobí a zákazníci budou nakupovat jak vaše nejlepší produkty, tak ty nové, které zařadíte. Nechte si ale dostatečný odstup a sledujte, zda vaše hlavní nabídka díky tomu neutrpí.
6. Nerespektování právních a daňových pravidel
Jak chyba vypadá:
Prodáváte „jen tak“ na Facebooku, přijímáte platby na osobní účet, neřešíte živnostenské oprávnění a daňové povinnosti. Tvůrkyně, které takto prodávají svoje výrobky myslí, že pomáhají zákazníkovi nakoupit laciněji. Nemusí přeci platit sociální a zdravotní pojištění a tak je výrobek levnější. Ve skutečnosti to ale znamená, že takový tvůrce nechápe podnikání jako prostředek k obživě, neumí si pravděpodobně ani spočítat cenu. Jak takový tvůrce může zaručit kvalitní produkt? Těžko. Pokud chcete skutečně vaší tvorbou vydělávat peníze, přijměte zákony a nařízení vaší země ve které požíváte výhod jako: bezplatné zdravotnictví, systém sociálních podpor a příspěvků. Tím, že sami vyděláváte, požíváte tyto výhody ale státu nic nevracíte si budujete jak špatnou karmu, tak špatné jméno (karma je asi to horší).
Proč to škodí:
- Hrozí vám zbytečné pokuty, stres a právní komplikace, pokud vás někdo udá
- Zákazníkům může vadit, že jim nevystavíte fakturu či účtenku, nemají doklady k zakoupenému zboží a velmi těžko se domáhají reklamací
Jak to napravit:
- Zjistěte si pravidla pro podnikání v České republice a zařiďte se podle toho
- Začněte si vést základní účetnictví ve Fakturoidu nebo Idokladu.
- Nebojte se poradit s účetní nebo se obraťte na začínající podnikatelské kurzy jako je Božena.
7. Nedostatečná komunikace se zákazníky
Jak chyba vypadá:
Zákazník napíše zprávu s dotazem, ale odpovědi se dočká až za několik dní – nebo vůbec. Nebo hledá e-mail, na který by rád napsal a nemůže se ho dopátrat. Komunikace se zákazníky a vedení kontaktů na svých webovkách je základem k úspěchu,
Proč to škodí:
- Zákazník si může myslet, že o něj nemáte zájem. Raději nakoupí jinde, kde dostane rychlou odpověď.
- Zákazník může získat pocit nedůvěry. Neuvádíte kontakt, možná nechcete aby vás někdo kontaktovala a tak pravděpodobně něco tajíte nebo se něčeho obáváte.
Jak to napravit:
- Vytvořte si komunikační rutinu: jednou či dvakrát denně zkontrolujte zprávy, komentáře a e-maily. Odepište na všechny komentáře a otázky a bu´dte věcní.
- Buďte přátelští, vstřícní a otevření jakýmkoli dotazům. Řešte reklamace ihned pokud to jde nebo velmi promptně.
- Pokud odjíždíte na delší dovolenou, dejte dopředu vědět, kdy se ozvete, nejlépe zašlete email či tuto informaci vylepte na sociální sítě.
Sedm problémů a sedm řešení.
Jak se všem těmto chybám vyhnout?
Nejste v tom sami. Naprostá většina začínajících (ale i pokročilých) handmade podnikatelek si některými z těchto chyb prošla. Důležité je se z nich rychle poučit, najít ověřené rady a posunout svůj byznys na novou úroveň.
A přesně s tím vám pomůže Online kurz Božena (proklikni se zde)
- Naučíte se správně ocenit svoji tvorbu, aby vám přinášela radost i finanční odměnu.
- Zjistíte, jak komunikovat se zákazníky, budovat značku a mít sebevědomí při prodeji.
- Projdete praktickými návody k marketingu, sociálním sítím a focení produktů.
- Stanete se součástí komunity tvůrkyň, které řeší podobné výzvy.
Díky těmto znalostem se nemusíte bát požádat o adekvátní cenu, ukázat svou tvorbu světu a vybudovat stabilní příjem z toho, co vás nejvíc baví a naplňuje.
Pusťte se do toho a nenechte se odradit začátečnickými chybami. S jasným plánem, inspirací a podporou zkušených lidí se můžete posunout mnohem rychleji, než si teď dokážete představit. A kdo ví, třeba za chvíli budete vyprávět svůj úspěšný příběh dalším ženám, které se rozhodly vydat na cestu handmade podnikání!
Nebojte se napsat komentář! Ráda vám poradím.
S pozdravem Helena Lachowiczová