Máte chuť rozjet šicí podnikání, ale pořád nejste spokojené s výsledky?
Místo prodeje neustále hledáte nové a lepší materiály, nové stroje a lepší nástroje?
Zásobíte se tak, že vaše dílna přetéká látkami?
Pokud je to tak, je na čase si vážně promluvit o tom, čemu ve svém podnikání věnujete pozornost.
Sama jsem rozjela úspěšnou značku Šibabi a šila pro děti z nejlepších materiálů, které jsem objednávala až z Německa (později z USA), a měla jsem pocit, že na tom stojí naprosto všechno!
Během prvního roku podnikání jsem měla obrat okolo 1,6 milionu korun. Následující roky jsem tohle číslo ještě zvedla! Ale když se na to podívám zpětně, jímá mě hrůza a horkost!
Proč?
Pojďte v tomto článku objevit kouzlo, které vám umožní prodávat efektivněji a zaměřit se na ty správné věci.
Těmi nejsou drahé materiály, ale pochopení potřeb zákazníka, přizpůsobení se jeho přáním a vysoké marže – bez hromadění materiálů a praskajících zásob!
Zjistěte, jak je možné, že lidé zaplatí za produkty, které vyrobíte za nákupní hodnotu 37 Kč, třeba i 299 nebo 359 Kč – a to bez jediné otázky na to, jestli jsou to bio eko materiály z Francie, nebo úplet z Německa od velkoobchodníka.
Zapomeňte na mýtus drahých materiálů
Když jsem začínala se šitím, měla jsem vlastní šílenou obsesi drahými látkami, perfektními a kvalitními materiály.
Milovala jsem objevování nádherných metráží, prolézala jsem e-shopy s látkami, experimentovala s tisky.
Chtěla jsem mít něco spešl – něco, co jiné švadleny nemají.
Koupila jsem si drahý tablet, grafický program a začala experimentovat s vlastními tisky.
Nechala jsem si zkušebně natisknout kilometry látek, které jsem nikdy nepoužila a jen jsem za ně zaplatila. Dnes mi stále leží doma. Nebyla jsem spokojená s kvalitou látky.
To samé platilo pro doplňky a galanterii.
Neustále jsem objevovala nové možnosti – lepší etikety, nové designy loga, balení...
Jednou jsem skoro tři týdny ladila obal pro legíny s traky, aby se daly dobře štosovat ve skladu a nebyly příliš pomuchlané.
Ten obal samotný byl super nápad ale už tak dobré nebylo to neustále ladění detailů a odvádění mé pozornosti od důležitých věcí. Obal stejně zákaznice vzaly a ihned vyhodily. Skvělé to bylo pro nás a naše potřeby ve skladu.
S tím, jak mi rostly tyhle moje obsese, rostl i sklad materiálů, látek a komponent v kterém jsem utápěla hodně peněz.
Nemohla jsem se zastavit.
Všechno muselo být perfektní. Protože jsem tomu věřila. Myslela jsem si, že na tom přece stojí česká výroba – že lidé platí za perfektní kvalitu materiálu, švů, komponent, obalu.
Že všechno musí být tip-top.
Ale víte co?
Lidé za tohle neplatí. Lidé platí za to, že jim dodáte nejroztomilejší oblečení, které si umí představit. Platí za svoje pocity, potřeby, které vy jim takto pomůžete ukojit. Neplatí za plný sklad drahých látek a nebo komponent.
Tady je tvrdá pravda:
-
Běžně dostupné materiály bohatě stačí
-
Bio-eko-česká bavlna za 500 Kč/m není nutná pro spokojenost zákazníků – bude se vám prodávat mnohem hůře než látka za 199 Kč/m
-
Honba za dokonalými pomůckami jen oddaluje start podnikání
Věřte mi, za ty roky jsem ušila stovky výrobků – a žádný zákazník se mě nikdy neptal, jestli je to 100% bio bavlna z Ameriky.
Chtěli hlavně získat to, pro co si přišli: stylové, pěkné oblečení, kterým obléknou své děti.
Často jsem pak slyšela od zákaznic, že moje oblečení je tak nóbl, že se ho bojí oblékat „jen tak“. A já to chápu. Pořídit tepláčky za 499 Kč pro dítě, které je bude mít třikrát na sobě, je prostě luxus.
Dřív jsem ale přesně v tomhle viděla smysl.
Chtěla jsem děti oblékat do 100% organických materiálů s autorskými tisky, které jinde nenajdete.
Bohužel – to byl jen můj pohled na věc. Nesdílelo ho 99,3 % zákazníků. Ti jen chtěli oblékat děti do krásných a roztomilých oblečků.
Ignorovala jsem, co zákazníci chtějí
Nechápala jsem jejich základní motivaci. A to mě nakonec stálo podnikání.
Nebyl to růstový model. Objednávky stagnovaly a v krizi se úplně zastavily.
Vyčerpala jsem malý okruh lidí, kterým můj „pohled na kvalitu“ seděl.
Ostatní chtěli jen roztomilé dětské oblečení – a to „roztomilé“ hrálo větší roli, než jsem si myslela.
Pojďte se podívat na malý vzoreček. Ukážeme si v něm, jak se liší práce s drahými a levnějšími materiály kdy levnější nejsou nutně nekvalitní!
📊 Menší počty = větší zisk
Když jsem šila první kolekci pro Šibabi, nakoupila jsem bio bavlněný úplet z Německa – 550 Kč/m. Ale kdybych následovala trendy a zaměřila se na to, co chce zákazník, mohla jsem vydělat víc s menší investicí.
Tady v modelaci vidíte, že jsem utratila 550 Kč za metr látky široké 145 cm a udělala jen 4 kusy oblečení. Při stejné ceně bych měla přirážku jen 264 %. Pořád dost, ale.. Pojďme se podívat na jiný řádek.
Velkoochodní úplety z Německa koupíte za 149 Kč metr s šíří často 160 cm. A ušijete tak 5 nebo 6 kusů z metru (pokud máte stejný sortiment jako já:-)
A tady pak najednou vidíte, jak poskočí i přirážka!
Materiál | Cena za kus | Prodejní cena | Přirážka |
---|---|---|---|
Značkový úplet – 550 Kč/m | 137 Kč | 499 Kč | 264 % |
Velkoobchodní úplet – 149 Kč/m | 29 Kč | 499 Kč | 1249 % |
Co jsem dále v podnikání změnila?
Začala jsem si uvědomovat, že investuji do poliček plných drahých látek a věnuji svoji pozornost detailům, které bohužel nedokázaly vyvážit negativní stránku věci - delší čekací dobu například.
Působilo to luxusně, to ano ale většina lidí si stejně produkty nemohla za tu cenu dovolit a čekat na oblečení 4 týdny bylo pro ně příliš dlouhé.
-
Drahé krabice za 39 Kč jsem nahradila běžnými za 15 Kč nebo plastovými pytlíky
-
Luxusní úplet z USA metr za 550 Kč jsem nahradila slovenským za 329 Kč/m
-
Místo nového stroje za 190 000 Kč jsem koupila použitý za 39 000 Kč z bazaru
Dalším hezkým příkladem obeses je můj osobní příběh s etiketami. Měla jsem za to, že lidé pečlivě čtou etikety a záleží jim na tom, aby byla měkká a neškrábala. Také jsem rozlišovala jednotlivé etikety a měla pocit, že kdybych sloučila informace s brandovým označením, vypadalo by to barbarsky.
Ve skutečnosti jsem ale za dvě samostatné etikety platila 1,50 Kč za jednu. Tedy 3 Kč za dvě. Při šití je švadleny často poztrácely po zemi, blbě je ušily a musely se vypárat a vyhodit. A tak jsem přišla o opravdu hodně peněz! Protože měsíčně se šilo více než 2000 ks oblečení - to už je jen na etiketách 6000 Kč.
Jednoho dne jsem z toho byla opravdu hodně unavená. Neustále hlídat zásoby, doplňovat jen ty, co chybí. Bylo to na palici. Večer jsem si sedla, udělala prototyp jedné etikety, kde byl všechny informace. Ta vyšla na 1,40 Kč a tak jsem měla velkou radost, že jsem to zvládla vyřešit. Že zákazníci budou nadšeni jak z designu, tak z funkce a že jsem ušetřila, jsem si okamžitě zamilovala.
Až do chvíle, než mi zákaznice napsaly:
"Tyhle otravné papírky tam musíte dávat? Stejně je ihned stříháme!"
Chápete to?
Tolik času na řešení detailu a lidé stejně přijdou a ustřihnou je okamžitě. Proto jsme pak přešli na ještě levnější verzi na plastovém papírku kdy náklad byl cca 0,4 Kč na etiketu (jako má Decathlon například) a do oblečení jsme je šily přes jeden další kousek látky. Protože ve švu by zbytek škrábal.
Ušetřila jsem nakonec hodně peněz. Protože etikety se musely používat stále. Ale díky tomu, že jsem pochopila, co lidi chtějí, jsem to přestala řešit a udělala to tak, aby byly spokojení.
Jak tedy z toho ven? Jak se soutředit více na potřeby zákazníka a zjistit, co vlastně chtějí?
Dělejte si průzkumy trhu
Než začnete cokoliv vyrábět a prodávat, nejprve jděte na Google a najděte alespoň tři nebo čtyři velké hráče na vašem trhu.
Projděte si jejich web a zjistěte, co se prodávají. Jaké produkty a co je TOP sellers s tímto označením. Věnujte pozornost drobnostech a detailům. Koukejte se i na zbytek nabídky.
Pak si zapište všechny poznatky, které jste při tomto průzkumu načerpali.
- Jsou vyprodané hlavně ty extravagantní věci, nebo základní černá?
- Jsou nejprodávanější ty nejvíce a nejlepší a nejdražší kousky nebo ty v segmentu basic?
- Jaké detaily má konkurence propracované a jaké ne?
- Co je důležité pro konkurenci? Výčet procesu tvorby nebo perfektní fotky, které ukazují pocity zákazníka?
Odlište se ale chytře! Nevymýšlejte kolo
Když jsem přišla s legínami s traky byl to parádní zásah.
Moc jsem chtěla vymyslet design, který se podobal punčochám Sily Sillas, které jsou sakra mastné a zároveň roztomilé.
Když jsem uvažovala nad novými produkty, prostě jsem sáhla po tomto designu a našila na obyčejné tepláčky tyhle laclíky. Výsledek?
Ohromující!
Prodalo se jich takové množství a jen já sama jich osobně ušila a tisícovku. Design byl výsledkem toho, po čem lidi touží (roztomilý vzhled) a praktičnost (už nepadaly kalhoty). Na toto jsem se zaměřila a v mé marketingové komunikaci jsme ukazovaly přesně tento detail.
Zákaznice si je zamilovaly a legíny s traky se usídlily na první příčce prodejů.
Střih si mimochodem můžete ode mne koupit zde a používat ho i ve vašem podnikání s komerční licencí.
Vezměte si z toho příklad. Dívejte se okolo sebe a nemusíte být naprosto nejlepší. Stačí často vzít jednu věc, dát jí trochu jiný kabátek a woalá, bestseller máte na světě.
Co je tedy důležité na tomto článku?
Věnujte pozornost tomu, co zákazníci chtějí.
- Neprodávejte bio a eko a české-hezké ale prodávejte výhody a jak se bude zákazník cítit
- Nehleďte na nedůležité detaily, soustřeďte se na to podstatné
- Počítejte a šetřete, neutrácejte za "kdyby jednou"
- Dávejte lidem to, co potřebují a dejte tomu nový háv!
Díky za přečtení a příště ahoj
Helena Lachowiczová