Vyrábíte ručně šité oblečení, doplňky nebo jiné výrobky a zajímá vás jak prodávat handmade tvorbu? Vstup do světa handmade podnikání nemusí být složitý, pokud víte, jak na to. Zde je mých pět snadných tipů z praxe, které vám pomohou začít.
Jmenuji se Helena Lachowiczová a jsem podnikatelka už 6 let. Prodávám vlastní návrhy, oblečení, střihy a jsem lektorkou v kurzech pro začátečníky. Moje podnikání podporuje celou rodinu už několik let a i vy to můžete dokázat.
Bude to někdo chtít?
Jak na to, pokud něco umíte? Umíte ušít oblečení, uháčkovat papuče, vymodelovat hrníčky? Možná si to ani neuvědomujete, ale umíte něco, co mnoho lidí ne. Je to skvělý začátek. Ale samo o sobě to bohužel pro úspěch nestačí.
Pojďme si tedy přečíst 5 tipů, které vám rozhodně umí pomoci v prvních krůčcích směrem k prodeji vlastních handmade výrobků.
1. Vyberte si svou niku
Nejprve si ujasněte, jaké produkty chcete nabízet a kdo je vaše cílová skupina. Zamyslete se nad tím, co vás baví, v čem jste dobří a co by mohlo být žádané na trhu. Pokud si vyberete niku, ve které se cítíte jistě, snadněji na trhu získáte zákazníky.
Položte si otázku:
- Co dělám nejraději? Jsem si v tom opravdu jistá?
- Co mě skutečně láká vyrábět, šít, tvořit?
- Jaký styl je mi nejbližší? Moderna, bláznivé barvy, magické vzory?
- Kdo by takové produktu ode mne pravděpodobně koupil? Žena? Muž? Mladí lidé?
- Jak velká je na trhu konkurence?
- Kdo je moje inspirace?
2. Zvolte si prodejní platformu
Rozhodněte se, kde budete své výrobky nabízet. Mít produkty je základ ale sám o sobě prostě nestačí. V době Covidu se všechno dění přesunulo do internetového prostoru a zde také stále roste a nabývá na velikosti. Pokud chcete uspět, máte jedinečnou šanci využívat stejných prostředků, jako velcí hráči na trhu. A to je opravdu šílené! Protože před několika lety bylo založení vlastních stránek otázkou stovky tisíc. Dnes je to otázkou stovek korun. To je obrovský posun směrem k vytvoření podmínek pro malé tvůrce a malinké značky, které nyní získávají mnohem více prostoru než tomu bylo dříve.
Možností, kde začít, je několik:
-
Online tržiště (např. Fler, Etsy, Sashe) jsou skvělým startem pro handmade tvůrce. Ale musíte jim odevzdat část svého zisku! Proto je důležité dobře počítat ceny a mít dost prostoru pro marži.
-
Vlastní e-shop vytvořený na platformě Shopify nebo v Česku to je Shoptet, E-shop rychle a podobné platformy. Mít vlastní e-shop je dnes otázkou několika kliknutí a platby v řádu stovek korun. Výhoda je, že se s nikým nemusíte dělit o prostor na webu ani o marži.
-
Sociální sítě jako Instagram nebo Facebook mohou sloužit nejen k propagaci, ale i přímému prodeji. Sociální sítě dnes tvoří více než 40 % z obratů malých tvůrců. Marketing na Instagramu a nebo Facebooku se proměnil a lidé jsou ochotnější sledovat své oblíbené tvůrce a konzistentně u nich nakupovat.
-
Sdílené prodejny – pokud rádi interagujete se zákazníky osobně, zkuste domluvit spolupráci se sdílenými obchody. Můžete se stát dodavateli pro místní obchod s oblečením, mít své místečko ve sdílených obchodech jako je Place store. Nebo sdílet místo s jinými ve společném sdíleném obchodě Rukodělka.cz.
- Kamenné prodejny - většina malých tvůrců si tohle vůbec neuvědomuje, ale potenciál získat svoje pevné místo v českých vodách výroby má každý, kdo má kapacity a vybavení. Denně se na internetu poptávají klíčová slova jako: Šití mikin na zakázku, šití triček na zakázku, zakázkový potisk triček, šití sportovních oděvů na zakázku, šití zakázkových šatů atd. A představte si, že většina výrobců má velký problém najít vhodného zpracovatele, který má kapacity a tak výrobu často musí zadat v jiných zemích.
3. Připravte si profesionální prezentaci
Kvalitní fotografie a popisy produktů jsou klíčem k úspěchu. Investujte čas do vytvoření atraktivních obrázků a podrobných popisků, které zákazníkům jasně vysvětlí, proč by si měli vybrat právě váš produkt.
Myslete přitom na to, jakou cílovou skupinu chcete oslovit. Dražší zakázková výroba si žádá kvalitní fotografie, množství detailů a pěkné kompozice.
- Najděte si zajímavé snímky například na Pinterestu nebo Instagramu a zkuste několik různých stylů focení.
- Používejte textury a opakujte barvy.
- Foťte hodně a zkoušejte různé úhly.
- Nezapomeňte ukázat produkty v akci, tomu se říká Lifestyle fotografie a je to podstatně nejdůležitější.
4. Nastavte správnou cenotvorbu
Správná cena je kombinací nákladů na materiál, času, energie a marže, která vám umožní zisk. Porovnejte ceny podobných produktů a zjistěte, kolik jsou zákazníci ochotni zaplatit. Ale pozor. Rozhodně nenastavujte svoje ceny podle kunkurence a nesnažte se být za každou cenu nejlevnější. Nebojte se nastavit cenu odpovídající kvalitě a exkluzivitě vaší práce.
Co vše patří do cenotvorby?
- přímé náklady na výrobu produktu
- náklady na balení
- režijní platby za podnikání
- marže, která by měla odrážet vaše vlastní potřeby na zisk
- jak na cenotvorbu chytře vám ukáže můj kurz pro začátečníky Božena
5. Propagujte se a budujte značku
Bez propagace se o vás lidé nedozví a bude úplně jedno, jestli máte produkty lepší než velké značky. Nikdo se o vaší pečlivosti a smyslu pro detail nedozví. Proto se zamyslete hned od startu nad svojí strategií. Kde jsou vaši zákazníci a kde vyhledávají vaše produkty?
Využívejte sociální sítě, e-mailový marketing a spolupráci s influencery. Sdílejte příběh své značky, proces tvorby a zapojte komunitu.
Závěr
Prodej handmade výrobků může být skvělým způsobem, jak proměnit váš talent v příjem. Klíčem k úspěchu je jasná strategie, profesionální prezentace a aktivní propagace. Nebojte se experimentovat a učit se z reakcí zákazníků. S těmito pěti tipy bude váš start mnohem jednodušší!
Pokud si přesto nevíte rady, online kurz Božena, který jsem vytvořila pro začátečníky je tu pro vás a díky němu se velmi rychle zorientujete!
Díky za přečtení a pokud máte otázky, pište je do komentáře. Ráda se podělím o další tipy. S pozdravem Helena