Jak oslovit ideálního zákazníka (ideálně zadarmo)

Jak oslovit ideálního zákazníka (ideálně zadarmo)

Chcete zjistit, jak zaujmout a oslovit ideálního zákazníka a přivést ho na váš e-shop a začít konečně prodávat? Tak v tom nejste sami. Tohle je prakticky nejčastěji pokládaná otázka na mém fóru.

V tomto článku vám dám celkem 8 tipů, které pomáhají a díky kterým můžete skutečně za velmi krátký čas přivést nové zákazníky k vašim produktům a konečně uzavřít obchod!

Najít a oslovit ideálního zákazníka je naprosto klíčové. Dobrá zpráva? Nemusíte utrácet tisíce za reklamu, abyste si našli své ideální zákazníky. Existují efektivní způsoby, jak oslovit správné publikum, aniž byste museli investovat velké částky. Zde je několik strategií, které vám mohou pomoci i pokud nemáte příliš zkušeností a jste v to nový. 

Na své si ale přijdou i tvůrkyně, které už nějakou dobu podnikají a přesto se jim nedaří přivádět konzistentně návštěvnost na svoje e-shopy.

Jdeme na to?

Těšíte se?

 

1. Definujte si svého ideálního zákazníka

Než začnete hledat své zákazníky, musíte vědět, kdo jsou. Dobrá zpráva. Ideální zákazník nemůže existovat sám o sobě a vždy se bude zajímat o nějaký konkrétní produkt, který vyrábíte. Děláte svíčky? Pak je potřeba položit si otázky, kdo kupuje nejvíce svíčky a co řeší, když se po nich poohlíží. Je vaším produktem výroba svatebních šatů na míru? Pak musíte vědět, kdo je ideální zákaznice právě pro váš styl. Každá nevěsta je jiná!

Položte si tyto otázky:

  • Jaké problémy řeší a jak jim váš produkt/služba pomůže?
  • Jaké mají zájmy?

  • Kde tráví čas? Jsou online? Kdy a kde je najdete? 

  • Jaké mají hodnoty a jak se rozhodují o nákupu? Je to impulzivní rozhodnutí? Nebo spíše přemýšlejí než se do nákupu vrhnou?

Jasná definice cílové skupiny vám pomůže zaměřit své marketingové aktivity na správné lidi. Navíc se seznámíte s profilem člověka, který může mít zájem o vaše produkty do hloubky a začnete si uvědomovat další souvislosti. Nezřídka kdy se stane, že po vypracování profilu ideálního zákazníka zjistíte, že třeba máte produkt, ale nejste tam, kde se pohybují vaši zákazníci nejčastěji. Nebo nemáte systém, který usnadňuje nákup a díky tomu zákazníka ztratíte.

 

2. Využijte sílu sociálních sítí

Sociální sítě jsou jedním z nejlepších nástrojů pro organické oslovování zákazníků. Mezi sociální sítě řadíme Instagram, Facebook, Ticktok, Threads, sít X a další menší místa, kde se sdružují konkrétní zákazníci, které zajímá konkrétní téma. Například tipicky maminky čtou Emimino. 

A´t už ale chcete začít na jakékoliv síti, uvědomte si tuhle jednu nejdůležitější věc. Prakticky každý už má nějaký profil a sdílí nějaké příspěvky. 

Proto možná řeknete, tohle my nikdy nefungovalo a je to ztráta času!

Tajemství ovládnutí sítí není ale v tom, kolik postů vytvoříte. Nebo kolik oblečení nafotíte. Ale ve strategickém myšlení a plánování obsahu.

Obsah musí s vaším ideálním zákazníkem rezonovat a musí jej přitahovat,

Pokud cílím na rodiče s dětmi a vyrábím například dětské hračky, budu vytvářet takový obsah, který moje zákazníky skutečně může zajímat a může jim pomoci:

  • Rada a tipy pro budoucí rodiče
  • Jak vybrat hračku pro první měsíc
  • Jak poznat bezpečné hračky
  • Jak na aktivní hraní
  • Co všechno můžete s dětmi a hračkami dělat
  • Jak dítě rozvíjíte díky hračkám
  • Tipy pro babičky atd...

Zde jsou některé strategie, jak oslovit potenciální zákazníky na sítích:

  • Skupiny na Facebooku – Připojte se k relevantním skupinám, kde se pohybují vaši zákazníci, a aktivně se zapojujte. Ale pozor, většina skupin je neprodejních a proto dávejte s inzercí pozor. Dávejte skupinám více, než si z nich berete.

  • Instagram a TikTok – Vytvořte si profil a začněte získávat sledující sdílením zajímavých postů, reelú a stories. Na sociálních sítích nemusí být vždy snadné uspět a získat dostatek pozornosti. Využijte tak sílu sociálních sítí naplno a získejte influencery, kteří vám pomohou získat více pozornosti. Důležitá je také technická kvalita videí, postů a samozřejmě strategie. Jak na síť Instagram a uspět na ní se můžete naučit v mém kurzu online Instagram s Grácií.

  • Threads nebo síť X – Dříve Twitter nyní sociální síť X od Elona Muska vždy budila velký respekt. Díky krátkým a úderným postům (bez fotek) jste si mohli vybudovat slušnou zákaznickou skupinu. Nyní Meta představila svoji obdobu - sít Threads (nitky), která sdružuje stejně smýšlející lidičky. I zde si můžete získat velkou základnu přívrženců, které bude zajímat hlavně vaše osobnost.

 

3. Blogy, články

Obsahový marketing je skvělý způsob, jak přilákat zákazníky bez placené reklamy. Základem je samosebou vlastní web a znalost ideálního zákazníka. Osobně doporučuji zaměřit se na vyhledávané dotazy a začít je zpracovávat v hodnotné články, kde lidem skutečně pomůžete!

Například i tento blog vznikl právě proto. Ale pozor. Blogy a články nemusí být pouze písemné! Největší vyhledávací a naučnou platformou se v dnešní době stal Youtube. A proto může být váš blog i formou videí. 

Zaměřte se na:

  • Blogy – Pište články na témata, která řeší problémy vaší cílové skupiny.

  • Videonávody – Vysvětlete, jak váš produkt nebo služba pomáhá.

  • Podcasty a webináře – Sdílejte odborné znalosti a budujte si důvěryhodnost.

 

4. Spolupracujte s mikroinfluencery

Místo drahých influencerů oslovte mikroinfluencery, kteří mají menší, ale angažované publikum. Mnohdy jsou ochotni spolupracovat výměnou za produkt nebo malou protislužbu. Malý mikroinfluencer vám může pomoci více než si myslíte. Menší influenceři mívají lepší vztahy se svými zákazníky a není tak časté, aby propagovaly produkty. 

Proto se může zdát, že sice jsou menší, ale díky tomu, že tak často neprodávají, mohou být jejich fanouškové věrnější.

Jak na to?

  • Oslovte lidi na sítích, kteří mají nějaký vztah k vašemu tématu a mají například 1000 až 3000 sledujících
  • Sledujte jeho vliv -  má pravidelné komentáře? Je aktivní? Jak reaguje jeho komunita?
  • Získejte jej pro svoji značku a nabídněte dlouhodobou spolupráci
  • Domluvte se na odměně
  • Udělejte si plán, jak bude vaše spolupráce vypadat
  • Ujasněte si postup a zveřejňování postů

Pořádek dělá přátele.

 

6. SEO optimalizace

Pokud máte web nebo e-shop, optimalizujte jej pro vyhledávače (SEO). Když lidé hledají vaše produkty či služby, měli by vás snadno najít. Jak to?

Díky políčku Meta název a Meta popis můžete přesně přizpůsobit vaše produkty na stránkách vyhledávaným dotazům. Skvěle fungují taky neobvyklé slovní kombinace, které vysvětlují nějakou špatně přenositelnou informaci. Například: Tričko pro hodně hubené děti. Tou informací je ono " hodně hubené" a nebo například "Svíčky s vůní mandlí speciálně k partnerské masáži". 

Nezapomeňte také popsat Meta tagy obrázků. Lidé vyhledávají i podle obrázků.

SEO optimalizace je náročnější a zdlouhavější proces. Pokud ale nabízíte produkty, které jen tak nevyprodáte, rozhodně se to vyplatí. Návštěvnost potom díky optimalizaci sama najde váš obchod na Googlu nebo Seznamu a to kdykoliv bude hledat,

Nejste závislý na reklamě.

  • Používejte klíčová slova ve svých textech a popiscích produktů.

  • Registrujte se na Google My Business, pokud máte lokální podnikání.

  • Získávejte recenze, které zvyšují důvěryhodnost vašeho podnikání.

 

7. Média

Říká se, že média nemají takovou sílu ale opak je pravdou. Jejich váha se naopak znásobila a díky jedinečnosti těchto médií má například vaše jméno na stránce časopisu váhu pomalu srovnatelnou s celebritou!

Zkuste vyhledat média, která se zabývají vaším produktem nebo promlouvají k vaší cílové skupině a najděte si e-mailové adresy na redaktory.

  • oslovte je s článkem pro jejich publikum zdarma
  • nabídněte zajímavý příběh než prezentaci produktů
  • můžete napsat článek o problémech, které řeší cílová skupina a nabídnout tipy a triky, které pomohou.

Nebojte se, pokud rozešlete 100 poptávek a nepřijde ani jedna odpověď. Zkuste to za nějaký čas znovu a rozešlete je znovu. Jednoho dne vám odpověď zpět přijde!

 

Závěr

Oslovování ideálních zákazníků bez investic do reklamy není nemožné. Klíčem k úspěchu je trpělivost, budování vztahů a kvalitní obsah. Kombinací těchto strategií můžete postupně přitahovat své ideální zákazníky přirozeným způsobem a bez vysokých nákladů. Kterou strategii vyzkoušíte jako první?

Díky a mějte se hezky

Helena

Leave a comment

This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.