7 nejčastějších chyb + řešení, které vám brání vydělat si prodejem vlastních handmade výrobků

7 nejčastějších chyb + řešení, které vám brání vydělat si prodejem vlastních handmade výrobků

Dnes jsem tu s článkem, ve kterém se podíváme na zoubek nejčastějším chybám, které vám brání vydělat si peníze prodejem vlastních výrobků. Tento seznam jsem zároveň obohatila i o tipy, jak chyby napravit.

Než začneme, tak se ještě v krátkosti představím.

Ahoj, jmenuji se Helena Lachowiczová a jsem mentorka podnikatelek a tvůrce v mé vlastní značce Šibabi.cz. Prodala jsem více než 10.000 vlastních produktů, které jsem sama ušila. Na moje produkty lidé stály frontu a prodávala jsem až do Japonska.

 

1. Podceněná cenotvorba

Jak chyba vypadá:
Mnoho handmade tvůrců si říká: „Musím dát nižší cenu, aby vůbec někdo koupil?“ Nakonec se tak dostanou do pasti, kdy stěží pokryjí náklady na materiál, natož aby zaplatili svůj čas a získali něco navíc. Nižší ceny nejsou zárukou toho, že lidé váš produkt nakoupí. Naopak často tyto nízké ceny vzbuzují u zákazníků nedůvěru.

Proč to škodí:

  1. Pokud si neúčtujete adekvátní cenu, začnete brzy pociťovat frustraci a vyčerpání a brzy nebudete mít peníze ani na propagaci, růst a rozvoj podnikání.
  2. Nízká cena může paradoxně snižovat v očích zákazníka hodnotu vašeho výrobku a zákazníkovy přijde podezřelá.

Jak to napravit:

  • Poctivě započítejte materiál, čas a další režie (např. balení, dopravu, poplatky za prodejní platformu).
  • Přidejte marži za svou kreativitu a unikátnost.
  • Udělejte si malý průzkum konkurence, abyste věděli, v jakém cenovém rozmezí se podobné výrobky pohybují. Zásadně ale nenastavujte ceny podle konkurence. 

Jak správně spočítat cenu výrobku? Kompletní videoprůvodce, který vám vysvětlí i zákonitosti nacenění a proč to musíte dělat zrovna takto, najdete v kurzu ZDE.

 

 

2. Špatné fotografie

Jak chyba vypadá:
Máte krásný výrobek, ale fotky jsou tmavé, rozmazané nebo nudné, takže váš talent vůbec nevynikne. Tohle je bohužel nejčastější problém mezi tvůrci. A přitom nejsnadněji řešitelný. Sama jsem neuměla fotit a neměla na to oko. Moje první fotografie byly příšerné. Postupně jsem ale zlepšovala svoje prezentace a sháněla informace o tom, jak to dělat lépe. Hodně mi pomohlo sledovat i práci úspěšné konkurence. 

Proč to škodí:

  • V online prostředí je vizuál alfou a omegou. Zákazník si nemůže na produkt sáhnout a rozhodnout se a jediné vodítko je fotografie nebo video. 
  • Málokdo chce kupovat něco, o čem nemá jasnou představu, jak to vypadá. Problémem jsou i vzorníky. 

Jak to napravit:

  1. Osvětlení je klíč: Do snímků musíte dostat dostatek světla. Ideální je denní světlo, případně jednoduché světelné zdroje (softboxy).
  2. Styling: Pohrajte si se stylingem. Vytvořte scény ladící k vašemu stylu (rustikální dřevo, pastelové pozadí apod.).
  3. Detail: Ukažte různé úhly pohledu a pořiďte pár fotek zblízka, aby zákazník viděl strukturu materiálu i drobné detaily, které si nemá jinak šanci prohlédnout.

 

3. Nejasná značka a cílová skupina

Jak chyba vypadá:
Chcete prodávat všem – a to od malých dětí po seniory, od milovníků minimalismu po vyznavače boho stylu. Často to vidím u malých tvůrkyň, které se potýkají s prodeji a marketingem. Za jejich problémy často může právě neznalost svého zákazníka a dělání všeho ale vlastně ničeho. 

Proč to škodí:

  • Zákazník nerozumí, čím je váš produkt unikátní, a tak snadno sáhne po konkurenci. 
  • Nemáte čas a prostor skutečně se věnovat jedné věci a propagovat ji. Neustále přeskakujete z jedné na druhou a výsledky nejsou nikde.

Jak to napravit:

  • Definujte si “ideálního zákazníka”: Kdo to je? Co má rád? V čem se odlišuje?
  • Navrhněte vizuální styl své značky (barvy, fonty, styl focení).
  • Komunikujte v souladu s touto představou na sociálních sítích i e-shopu.

     

4. Slabý marketing a zanedbávání online propagace

Jak chyba vypadá:
Nahrajete fotku na Facebook a čekáte, že se začnou hrnout objednávky. Když nepřijdou, cítíte zklamání nebo frustraci. Nejčastější je pak hledání chyby ve výrobcích. Tvůrkyně jsou ještě sebestřednější a často hledají chybu v sobě. Přitom by stačilo dělat více proto, aby někdo věděl, že vůbec něco prodáváte.

Proč to škodí:

  • Bez aktivní prezentace se váš výrobek ztratí mezi tisíci dalších. To samozřejmě škodí prodejům, protože pak nemáte nic, nemáte peníze na materiály a na další fungování, propagaci a reklamu. Prostě začarovaný kruh.
  • Lidé vaši značku neznají, nezískáváte reálné zákazníky a nemáte reálné reference. To bohužel nehraje do vašich karet.

Jak to napravit:

  1. Publikujte na sociálních sítích - než pravidelné příspěvky je lepší MÍT reálně do říct. Abyste měli co říct, potřebujete mít reálnou nabídku. Napřílklad: 2+1 akce nebo Nová kolekce, Nový výrobek, Nový postup šití, Nová vychytávka.
  2. Sdílejte příběhy: behind the scenes, vaše inspirace, proces výroby ve Stories. To udržuje vaše fanoušky nadšené. 
  3. Budujte si databázi - newsletter - abyste svoje nabídky mohli zákazníkům rozeslat do osobní pošty. Budujete tak pocit "všudypřítomnosti".
  4. Zapojte placené reklamy (např. na Facebooku či Instagramu), abyste získaly prodeje nejen organickou cestou. 

 

5. Příliš široký sortiment bez konceptu

Jak chyba vypadá:
Zkoušíte vyrábět všechno možné – od svíček a mýdel po šperky a oblečení. Umíte sice spoustu věcí, ale zákazník neví, co je vaše „hlavní parketa“ a na co jste experti. V rámci jednoho obchodu mějte pouze jeden segment. 

Když jsem začínala s podnikáním, prodávala jsem jezdecké oblečení a vybavení na koně. Už tehdy jsem věděla, jak důležité je zaměřit se na ideálního zákazníka. Později jsem zjistila jak extrémně důležité je zaměřit se ještě v tomto zaměření na konkrétní segment produktů a jak těžké je v jedné osobě propagovat více segmentů najednou. Je to procesně neudržitelné. Místo toho, abyste zvládly více se nakonec úplně zastavíte.

Já jsem se zaměřila na prodej jezdeckých bot. V několika měsících jsem zvládla prodat až 20X tolik jako předtím za celý rok ne. Zaměřila jsem se na propagaci a natočila několik videí na Youtube, několik zásadních článků a stále jsem pořizovala nové fotky a sdílela zkušenosti zákazníků. Nakonec jsem udělala velkou chybu a začala se zabývat jiným produktem (problém se nazývá Shinig object a máme ho všichni) a všechny moje prodeje šly do háje. Protože pozornost šla do háje.

Proč to škodí:

  • Můžete působit roztěkaně, bez jasné identity, způsobuje to zmatení zákazníka a ten následně získává pocit, že nejste expert na tu danou konkrétní věc.
  • Sedíte zadkem na více židlích. Způsobuje to problémy s procesem výroby, prodražení výroby, problémy s růstem vašeho podnikání a s objednávkami. Spíše klesají než rostou.

Jak to napravit:

  • Zúžte nabídku na oblast, kde máte největší vášeň i odezvu. Je to těžké ale z praxe to funguje nejlépe. Začněte propagovat ty produkty, kterým věříte nejvíce a baví vás nejvíc. Udělejte si z toho cíl na několik měsíců a hlídejte si pozornost.
  • Postupně můžete přidávat další řady, ale vždy v souladu se svou značkou, zacílením a ideálním zákazníkem. Pokud to uděláte, synergie se znásobí a zákazníci budou nakupovat jak vaše nejlepší produkty, tak ty nové, které zařadíte. Nechte si ale dostatečný odstup a sledujte, zda vaše hlavní nabídka díky tomu neutrpí.

6. Nerespektování právních a daňových pravidel

Jak chyba vypadá:
Prodáváte „jen tak“ na Facebooku, přijímáte platby na osobní účet, neřešíte živnostenské oprávnění a daňové povinnosti. Tvůrkyně, které takto prodávají svoje výrobky myslí, že pomáhají zákazníkovi nakoupit laciněji. Nemusí přeci platit sociální a zdravotní pojištění a tak je výrobek levnější. Ve skutečnosti to ale znamená, že takový tvůrce nechápe podnikání jako prostředek k obživě, neumí si pravděpodobně ani spočítat cenu. Jak takový tvůrce může zaručit kvalitní produkt? Těžko. Pokud chcete skutečně vaší tvorbou vydělávat peníze, přijměte zákony a nařízení vaší země ve které požíváte výhod jako: bezplatné zdravotnictví, systém sociálních podpor a příspěvků. Tím, že sami vyděláváte, požíváte tyto výhody ale státu nic nevracíte si budujete jak špatnou karmu, tak špatné jméno (karma je asi to horší).

Proč to škodí:

  • Hrozí vám zbytečné pokuty, stres a právní komplikace, pokud vás někdo udá
  • Zákazníkům může vadit, že jim nevystavíte fakturu či účtenku, nemají doklady k zakoupenému zboží a velmi těžko se domáhají reklamací

Jak to napravit:

  • Zjistěte si pravidla pro podnikání v České republice a zařiďte se podle toho
  • Začněte si vést základní účetnictví ve Fakturoidu nebo Idokladu.
  • Nebojte se poradit s účetní nebo se obraťte na začínající podnikatelské kurzy jako je Božena.

 

7. Nedostatečná komunikace se zákazníky

Jak chyba vypadá:
Zákazník napíše zprávu s dotazem, ale odpovědi se dočká až za několik dní – nebo vůbec. Nebo hledá e-mail, na který by rád napsal a nemůže se ho dopátrat. Komunikace se zákazníky a vedení kontaktů na svých webovkách je základem k úspěchu,

Proč to škodí:

  • Zákazník si může myslet, že o něj nemáte zájem. Raději nakoupí jinde, kde dostane rychlou odpověď.
  • Zákazník může získat pocit nedůvěry. Neuvádíte kontakt, možná nechcete aby vás někdo kontaktovala a tak pravděpodobně něco tajíte nebo se něčeho obáváte.

Jak to napravit:

  • Vytvořte si komunikační rutinu: jednou či dvakrát denně zkontrolujte zprávy, komentáře a e-maily. Odepište na všechny komentáře a otázky a bu´dte věcní. 
  • Buďte přátelští, vstřícní a otevření jakýmkoli dotazům. Řešte reklamace ihned pokud to jde nebo velmi promptně.
  • Pokud odjíždíte na delší dovolenou, dejte dopředu vědět, kdy se ozvete, nejlépe zašlete email či tuto informaci vylepte na sociální sítě.

 

Sedm problémů a sedm řešení.

Jak se všem těmto chybám vyhnout?

Nejste v tom sami. Naprostá většina začínajících (ale i pokročilých) handmade podnikatelek si některými z těchto chyb prošla. Důležité je se z nich rychle poučit, najít ověřené rady a posunout svůj byznys na novou úroveň.

A přesně s tím vám pomůže Online kurz Božena (proklikni se zde)

  • Naučíte se správně ocenit svoji tvorbu, aby vám přinášela radost i finanční odměnu.
  • Zjistíte, jak komunikovat se zákazníky, budovat značku a mít sebevědomí při prodeji.
  • Projdete praktickými návody k marketingu, sociálním sítím a focení produktů.
  • Stanete se součástí komunity tvůrkyň, které řeší podobné výzvy.

Díky těmto znalostem se nemusíte bát požádat o adekvátní cenu, ukázat svou tvorbu světu a vybudovat stabilní příjem z toho, co vás nejvíc baví a naplňuje.

Pusťte se do toho a nenechte se odradit začátečnickými chybami. S jasným plánem, inspirací a podporou zkušených lidí se můžete posunout mnohem rychleji, než si teď dokážete představit. A kdo ví, třeba za chvíli budete vyprávět svůj úspěšný příběh dalším ženám, které se rozhodly vydat na cestu handmade podnikání!

Nebojte se napsat  komentář! Ráda vám poradím. 

S pozdravem Helena Lachowiczová

Leave a comment

This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.