Co bych poradila o podnikání v šití svému já z minulosti, kdybych měla tu možnost?
To je velmi dobrá otázka. Podnikání a šití pro zákazníky bylo můj denní chleba posledních let. A proto je stále mojí součástí a já jsem se rozhodla, že si svoje postupy a zkušennosti nenechám pro sebe. Nejprve se ale podívejme, co jsem vlastně dělala a kde jsem dnes.
Jmenuji se Helena Lachowiczová už několik let podnikám. S přestávkami to bude okolo 5 let. Aktivního šití, prodeje, práce na značce, práce na objednávkách a brandu. Dnes už jsem trošku jinde. Moje práce je nyní už čistě digitálního charakteru a naposledy jsem ušila zakázku před 3 měsíci. Od té doby už pracuji jen na střizích a kurzech.
Začínala jsem od nuly. Sama jsem před nějakou dobou prošlapala několik cest, které později spoustu tvůrců následovalo.
Samozřejmě jsem po cestě udělala spoustu chyb a některé mě stály peníze, jiné čas. Co bych poradila svému já z minulosti, kdyby za mnou přišlo a zeptalo se:" Jak to mám udělat, abych měla konečně úspěch? Vydělala nějaký peníze a neměla pořád jen spoustu práce a prázdnou peněženku?"
1. Spočítej si svoje životní náklady
Tohle by byla rozhodně první věc, kterou bych poradila svému minulému já, které se rozhodlo, že se chce živit výrobou a prodejem dětského (potažmo jakéhokoliv) oblečení. Ale tohle bude platné v jakékoliv oblasti podnikání. Ve chvíli, kdy se rozhoupete a na tu cestu se vydáte, znamená to, že přijímáte odpovědnost za vše, co s od toho dne stane. Za příjmy. Za náklady. Za prohry a za výhry. Přijímáte zodpovědnost za svůj život. Tohle teď už za vás prostě nikdo neudělá. Nikdo nepřijde a neřekne: "Hele, tak to nevyšlo, to nevadí." nebo " No že nemáš klienty je smutný, ale nedá se nic dělat, nevyšlo to."
Proto se musíš jako první postarat o to, abys věděla, co pořebuješ zaplatit. Kolik vydělat a na co. Udělat si analýzu vlastních nákladů na život a to opravdu všech a do puntíku. Rozhodně nezapomínat započítávat takové položky jako kroužek pro dítě za 350 Kč měsíčně atd. Musíš to spočítat všechno. A co nejde spočítat tak zprůměruj. Ale vždy zaokrouhluj nahoru a nikdy ne dolů. Na plovoucí náklady si vyhraď částku na měsíc. Například na jídlo.
A tohle vše si rozepiš na tabuli a urči priority. Pokud jsi právě přišla o práci nebo potřebuješ ve svém rozpočtu najít peníze. Tady je stoprocentně najdeš.
Osekej všechno, co není životně důležité. To, co je zbytné. Například návštěva kadeřnice, nehty, solária. Chodí dítě do soukromé školky? Chybí ti peníze v rozpočtu? Tak dej dítě do státní školky. Musíš zkrátka udržet v začátcích všechny rozežrané položky v seznamu na uzdě a udržet se v prvních měsících a zbytečně neutrácet. Vím. Je to těžký. Řekneš si, jo proto ale podnikám! Abych mohla mít to dítě v té lepší škole. Ale uvědom si, že pokud nevyděláváš, je to velký přepych.
První měsíce podnikání jsou těžké a potřebuješ mít co nejmenší výdaje. Omezit vše, co není potřeba pro zachování chodu domácnosti.
2. Vytvoř si malou kolekci
Tohle je celkem zásadní rada. A já ji takhle naplno dám do světa i když je to součást mého vlastního Know-How a součást metody, která funguje. Metodu jsem jako první vyzkoušela v ČR já a sestavila ji krok za krokem tak, aby byla funkční opakovaně po celý rok podnikání v tomto oboru.
Tou radou je, začni co nejdříve pracovat na své kolekci. Vyber si jeden kousek oblečení a dva doplňky, které ten hlavní kousek dobře doplní. Já začínala s klasickými legínami a čepicí, čelenkou. Myslím, že ještě s capáčky. Ale to už bylo tehdy moc a rozhodně bych to znovu neudělala.
Pro první start je tedy potřeba, vytvořit si tento malý set. Můžeš vybrat tři různé vzory nebo můžeš dát čtyři, ale rozhodně bych šířeji nešla. Pro první zkušenost s tímto modelem prodeje je to akorát.
3. Neutrácej za látky a komponenty, co jen leží na skladě
Hlavně v počátku podnikání musíš dávat pozor na finance a oběh materiálu a peněz. Je k ničemu, když ti leží volný peníze v látkách na policích. Proto pro svoji první kolekci objednej vzory po maximálně 2 metrech. Věř mi, že první kolekci sestavíš s látkami do metru. Víc nepotřebuješ.
Každý ležící materiál jsou spálené peníze, které se pak velmi těžko vysvobozují. Proto udržuj svoje police prázdné. Vytvoř si speciální místečko pro látky na nové kolekce a ty plň jen velmi obezřetně. Hlavně v začátku, když nemáš prostě peněz na zbyt.
Ostatní látky a materiály nakoupíš jakmile přijmeš první předobjednávky.
4. Neprodávej, co neumíš na jedničku
Tohle je další zásadní rada. Je potřeba nepřecenit se, na začátek je dobré naučit se šít, ale i dobře prodávat.
To je tvůj úkol číslo jedna. Tvoje publikum nebude ani tak velké, aby dokázalo ocenit hodně kombinací nebo příliš možností či těžké střihy.
Pokud se budeš chtít blejsknout před zákazníky něčím, co ještě nikde nikdo nepředstavil, tak si dej majzla ať to umíš na jedničku ušít i v časovém pressu. A to je potřeba s tím počítat, že časová tíseň bude.
Zvol cestu jistoty a vytvoř koukavou jednoduchou kolekci, která si najde vždy svoje zákazníky. Například legíny, harémky, čepice.
Nepřekombinovávej a raději se nauč, jak to všechno co nejefektivněji prodat.
"Když budeš neustále jen zkoumat, jestli to máš nejlépe ušité, nikdy nebudeš dobře prodávat"
Věnovat se ve svém podnikání spíše jehle a niti a tomu, jak to máš ušitý, než propagaci, prezentaci, prodeji. Pak nic neprodáš, ale ušitý to budeš mít jedna báseň. Vždy se nám nejvíce daří ta oblast, na kterou zaměřujeme svůj focus....
5. Vybírej jedinečné vzory
Malou kolekci obohať o vzory, které jsou jedinečné. A jednu důležitou věc tu musím zmínit.
Jedinečné na trhu. Ne pro tebe. Samozřejmě s tebou musí rezonovat. Ale musíš se oprostit od toho myšlení švadleny, která když chodí týden okolo jednoho vzoru a už jí nepřipadá krásný a jedinečný. Pro tvé zákazníky je jedinečné vše, co není Pepco, Reserved, Lindex a HaM.
Rezonuje to se tebou?
Přihlas se do mého meiling listu pro podnikatelé a malé živnostníky a brzy se dozvíš ještě víc. Do meiling listu se můžeš přihlásit zde kliknutím na tento odkaz.
Kdo jsem?
Helena Lachowiczová
Jsem podnikatelka, konstruktérka střihů a učím moje ženy a muže šít krásné kousky precizně a s lehkostí. Také jsem mentorka začínajících tvůrců a tvůrkyň, které by rády ve svém oboru dosáhly úspěchu, jakého jsem dosáhla s Šibabi já. Kontaktní email info@sibabi.cz