Jak začít s handmade podnikáním? Praktický průvodce vším, co potřebujete vědět

Jak začít s handmade podnikáním? Praktický průvodce vším, co potřebujete vědět

Tvoříte, milujete to a říkáte si, co když bych si tím mohla vydělat? Nebo možná ještě netvoříte. Možná teprve přemýšlíte nad tím, co budete dělat a hltáte příběhy žen, které tvoří, plní si své sny s pomocí podnikání. Objevují svůj skrytý potenciál, svoji vnitřní vášeň. 

Možná i vy tohle chcete, ale netušíte, čím byste měla začít. Co byste tvořila. Co vlastně vyrábět? Myšlenky lítají sem a tam, nevíte čemu věnovat pozornost, zda zjištovat, co potřebujete za "posvěcení" od našeho státu a nebo zda vymýšlet, jak to vlastně prodáte. A pak vás to přemůže a místo frontálního útoku a akce se dostáváte do paralýzy a nic neuděláte.

To chápu. Řiká se tomu přehlcení a často to končí právě tím, že i když můžete udělat milion věcí, neuděláte nic.

Dnešní článek je tu pro vás. Napsala jsem ho jak rozcestník pro vaše myšlenkové pochody. Kotvu, která vám pomůže utřídit si myšlenky. A přejít do akce.

Jdeme na to?

 

1. Moje "PROČ"

 Ať už tvoříte, malujete, děláte keramiku, vážete notesy a nebo vymýšlíte samolepky, nejdůležitější PRVNÍ krok je zjistit, proč vlastně chcete podnikat. Proč chcete svůj koníček přetavit v příjem. 

Otázka proč totiž není jen nějaký fylozofický blábol, ale otevírá dosud ignorovaná vrátka v naší mysli a dovolí vám začít přemýšlet nad tím, co doopravdy potřebujete udělat jako první věc, co budete prodávat a za kolik peněz, kolik toho bude, kolik času strávíte nad prací a kolik času ušetříte pro rodinu.

První v řadě by měla být otázka: Proč to dělám? Co má moje podnikání zajistit? 
  • Chcete vydělat na měsíční provozní náklady domácnosti? Výborně, už tady se dá začít a spočítat tu částku podrobně.
  • Chcete platit dětem koníčky, platit kino, sobě módu a nebo odjet na dovolenou a celou ji zaplatit? Výborně! Další zásah. Spočítejte to korunu ke koruně!

Vaše PROČ vám dokáže takhle hezky vygenerovat naše CÍLE. O cílech se můžu rozepsat na celý článek a stejně to nebude stačit! O cílech si tedy povíme někdy příště.

 

2. Najít produkt, který lidé chtějí

V handmade podnikání jde primárně o produkty. Něco musíte prodávat, aby vám lidé mohli za to NĚCO zaplatit. To znamená, že dalším krokem, než se pustíte do technikálií okolo prodeje, je najít produkt.

A ne tak ledajaký produkt. Musí to být produkt, který lidé chtějí. Který se prodává, který má budoucnost. Nemá smysl se pouštět s nulovou zkušenností do prodeje neověřených výrobků, které ještě na trhu nejsou a nikdo je neověřil.

Vycházejme z premisy, že chceme vydělávat peníze a uspokojovat naše potřeby a cíle a ne přebírat Nobelovku za nový objev. Ta první možnost bude totiž poměrně rychle dosažitelná, ta druhá bude trvat měsíce, ale spíše roky s nejistým výsledkem. Na trhu totiž už existuje prakticky všechno v různých provedeních. Není mnoho možností, které se nabízejí. Ale pokud o nějaké takové víte, tak šupky s ní na Patentový úřad a nechte si vyrobit průmyslový vzor. A tuhle věc si chraňte jako oko v hlavě.

Budeme ale u země a pojďme se podívat na to, jak najít produkty, které můžete vyrábět a prodávat.

Základem je najít produkty, které jsou na trhu úspěšné. A nemusí to být jen náš trh. Mohou být úspěšné na jiných trzích. Viz můj článek o produktech, které mohou být v roce 2024 úspěšné i u nás a mají k tomu všechny předpoklady.

Jak hledat?

  • Vyberte si Niche (kategorii) kterou osobně znáte, nebo je vám sympatická. Například tvorba hrnečků z pálené hlíny.
  • Najděte pomocí Googlu všechny úspěšné značky na našem trhu.
  • Najděte tyto značky i na dalších trzích jako je Slovensko, Německo, USA.
  • Všímejte si odlišností mezi výrobky na domácím trhu a na cizích trzích.
  • Začněte procházet jednotlivé typy výrobků a hledat SOCIAL PROOFS - tj znaky sociálního schválení.
  • Jakmile identifikujete produkty, které mají nejvíce znaků sociálního. schválení, začněte se zajímat, zda existují další tvůrci jako vy, kteří dělají to samé. A projděte si jejich značku, úspěchy, historii. Zkrátka hledejte náznak toho, proč by to třeba nemělo fungovat.
  • Zkuste vyrobit první prototyp a ověřte si, zda dokážete takový kousek vyrobit.
  • Pokud takový výrobek dokážete vyrobit, dejte mu POO - POINT OF ORIGINALITY - neboli bod originality. Vytvořte dílo tak, aby neslo znaky vaší práce.

4. Ověřit zájem publika

Dalším krokem, který následuje po tom, co identifikujete zajímavý produkt a vytvoříte prototyp, je:

  • Ověřit zájem publika. Nejrychlejší metoda je vytvořit několik zahřívajících příspěvků na sociálních sítích a vykopnout tento produkt mezi zákazníky, kteří se na zahřívajích příspěvcích navnadí.
  • A spustit malý předprodej na tento produkt. 

Tohle je nejrychlejší způsob, jak během 1-3 týdnů ověřit bez extrémních nákladů zájem o produkt. Díky tomuto malému pokusu zjistíte, zda je o produkt zájem. Pokud i přes spoustu sledujících neprodáte ani kus je to možná známka toho, že o výrobek nebude zájem. Nebo něco děláte špatně.

Například vaše sdělení nevidělo dost lidí. Pak je řešení jednoduché, zaplatit si reklamu a dostat příspěvek mezi více lidí a sledovat zájem. Pokud ani tak zájem nepřichází, může to už být trošku průkaznější. A bude třeba udělat něco jinak.

Důležité je však získat nějaké relevantní sledující, kteří budou dobrým odrazovým vzorkem pro váš pokus.

Jak získat sledující se můžete naučit v mém 5 denním workshopu zdarma, kam se můžete jednoduše přihlásit

 

5. Legalizovat to

Pokud se vám podařilo najít svoje proč, udělat si rešerži, vybrat vhodný produkt vytvořit si prototyp a zájem z řad prvních sledujících je. Tak prima!

Jste na skvělé cestě a je načase se posunout dál. Důležité je vědět, že první výrobky můžete svým zákazníkům prodat aniž byste měli vyřízený živnostenský list a oprávnění podnikat. 

Příležitostný příjem do 50 tisíc korun nemusíte nikde hlásit ani danit. Podmínkou je, že takový příjem nesmí být pravidelný a pocházet ze soustavné činnosti.

Což první testování trhu krásně splňuje. Proto se nemusíte obávat tento krok udělat.

Dalším krokem, jakmile máte jasno, je legalizace podnikání. K tomu budete potřebovat vyřídit živnostenské oprávnění. Vaše kroky povedou sem:

  • Navštívíte Živnostenský úřad v nejbližším městě, není třeba jezdit na úřad pro vaše trvalé bydliště.
  • Na úřadě podáte žádost o živnostenské oprávnění a společně s paní na přepážce vyberete obory, které chcete uvést v oprávnění. Doporučuji jich vybrat co nejvíce i když teď třeba potřebujete jedno. Díky tomu v budoucnu nebudete muset běžet oprávnění doplnit, pokud se rozhodnete například místi prodeje papírenského zboží chvíli věnovat šití nebo rozšířit šití o fotografickou činnost atd. Tohle všechno se stává a je dobré to takto podchytit.
  • Zaplatíte správní poplatek 1000 Kč na pokladně.
  • Následně musíte zaslat vaší zdravotní pojišťovně informaci i zřízení živnostenského oprávnění. Ze zdravotní pojišťovny vám dají do 30 dnů písemně vědět, jaký máte předpis záloh na pojištění.
  • To samé uděláte s ohláškou na Sociálním úřadě. Kvůli platbám sociálního pojištění.

Jak to je se zdravotním a sociálním pojištěním?

Rozdíl mezi hlavní a vedlejší činností je v objemu peněz, které zaplatíte na odvodech státu. Nic víc v tom není. Zatímco u hlavní činnosti se předpokládá, že je to váš hlavní a jediný zdroj obživy, vedlejší činnost zase předpokládá, že jde jen o boční výdělek a tak podléhá nižším zálohám, jiným pravidlům. Přesně vám to sdělí na živnostenském úřadě školené ženy za přepážkou. Ale ve zkratce jde o tohle.

Vedlejší činnost a podmínky:

  • Jste student do 26 let 
  • Jste zaměstnaní a zaměstnavatel za vás odvádí pojistné
  • Pobíráte rodičovský příspěvek 
  • Pobíráte mateřskou - příspěvek před rodičovským příspěvkem v těhotenství
  • Pobíráte starobní nebo invalidní důchod

Zde na stránkách Fakturoid (skvělá aplikace pro správu financí z podnikání mimochodem) najdete celý článek k prostudování.

 Pokud nespadáte ani do jedné této kategorie, budete tedy OSVČ na hlavní činnost a budou se na vás vztahovat i platby záloh. Zálohy jsou vyměřené vždy z vašeho podaného přehledu a přiznání k dani, ale pokud začínáte, budou se na vás vztahovat odvody tzv. minimální. Jakmile ukončíte svůj první rok podnikání a zdaníte svoje příjmy, Zdravotní pojišťovna a Sociální úřad vám buď doměří nedoplatek nebo přeplatek. Následující zdaňovací období vám pak vyměří částky, které každý měsíc odvedete na zálohách.

 Jakmile se vaše živnostenské oprávnění zvaliduje (obvykle cca 7 dní od podpisu na úřadě) obdržíte svoje IČ - identifikační číslo plátce, které nyní budete uvádět všude. Na fakturách, na webu, při styku s úřady jako podnikatel.

V případě, že budete přijímat službu ze zahraničí - například používat Facebookovou reklamu nebo cizí aplikace pro úpravu fotek a budete za to platit, stáváte se i Identifikovanou osobou k dani. Zde najdete relevantní a velmi spolehlivé informace. 

Dalším vaše kroky povedou do banky kde si založíte podnikatelský účet. Na něj pak budete přijímat platby od klientů a platby za objednávky a platit výdaje podnikání. 

Osobně bych ještě podotkla, že je dobré najít si daňovou poradkyni, která bude pro vaše případné dotazy vždy po ruce. Ale nespěchá to. Pokud teprve začínáte, počká to. 

 

6. Založit si účet nebo účty na sociálních sítích

A je to. První nejtěžší kroky jsou za vámi. Máte produkt, který chcete vyrábět, víte že je o něj zájem (nebo to tušíte, tohle se ale může samosebou ještě stokrát změnit) a máte za sebou i legalizaci podnikání. 

Gratuluji. Není to tak těžké, jak se zdá. 

V dalším kroku doporučuji zařídi si profil na sociálních sítích, pokud jej ještě nemáte. Vytvořit můžete jak Facebookovou stránku tak Instagramový profil. Obě dvě sociální sítě jsou sice dost podobné ale komunita se v nich překrývá jen z části. Zatímco Instagram je rájem tvůrců a inspirace, Facebook je komunitním forem a rájem skupinek. Pro vás jako nového tvůrce je důležité začít sbírat publikum, které se skládá hlavně z lidí, kteří mohou mít zájem o váš produkt. Těmto lidem budeme říkat jednoduše - CÍLOVÁ SKUPINA

Jak oslovit cílovou skupinu? Metod je několik a ráda vás je naučím na workshopu, kam se můžete přihlásit zde.

Na sociálních sítích si zvolíte jméno profilu, napíšete krátké a výstižné Bio (popis profilu) a přidáte pro začátek do hlavní fotografie profilu vaši fotku. Pro začátek vám to bude stačit. Určitě neztrácejte čas vymýšlením loga, barviček a studováním písma. Nejdůležitější je začít publikovat veřejně obsah a získat první sledující.

 

7. Získat první sledující - proměnit je v nakupující

Potřebujete, aby se o vás dozvěděli vaši budoucí zákazníci a aby jste je mohli proměnit na nakupující. Nejúspěšnější taktika je postupné seznamování publika s vaší prací. Říkám tomu Zahřívání publika.

Zahřívání proto, že připravujete půdu pro budoucí nabídku. Připravujete ji jako zemi pro semínka. Hnojíte. Přidáváte živiny v podobě obsahu, který lidi zajímá a je přínosný a ve chvíli, kdy chcete sklízet úrodu, nabídnete váš produkt a zákazníci si ho s radostí koupí.

Aby se to mohlo stát, potřebujete:

  • publikovat na sociálních sítích zajímavý, poučný, přínosný obsah 
  • kvalitní fotografie spíše než barevné texty
  • fotografie, které ukazují váš proces, vás v proces, vaši tvorbu
  • video obsah  (REELS, STORIES), který dokáže poměrně rychle a bez nákladů přivést hromadu lidí na váš profil

Zní to děsivě? Máte obavu z toho, že se budete muset ukazovat před lidmi? Nevěříte si? To je v pořádku, obavy jsou na místě. Ale musíte je překonat a naučit se publikovat a nechat lidi nahlédnout do vaší práce.

Co dělá nejlepší profily tvůrců úspěšné?

  • konzistentní obsah
  • dobré a kvalitní fotrafie
  • publikují pravidelně
  • jejich příspěvky přinášejí hodnotu
  • inspirují
  • nadchnou

 

Jak začít s handmade podnikáním v roce 2024? Odvážně. Bojovně a s myšlenkou získat si srdce vašich zákazníků. Hlavně ale začít. Začít můžete i v mém workshopu, kam se můžete přihlásit zdarma a kde se naučíte, jak začít s ničím a rozrůst se a vytvořit podnikání o 6ti cifrách.

 

"Neúspěšné podnikání je to, které neexistuje."

 

PODCAST Šibabi - Handmade cesta k úspěchu

Lämna en kommentar

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles integritetspolicy . Användarvillkor gäller.