Jak zaujmout zákazníka na Instagramu, když jsem malý tvůrce?
Dnes jsem pro vás připravila článek ze soudku, který je mi hodně blízko. Jako malý tvůrce jsem začala někdy před 5 lety ještě s mojí maminkou, které jsem chtěla pomoci vybudovat nějaký malý příjem. Chtěla šít pro děti a tak jsem sama na mateřské svolila, že to uděláme spolu a pomůžu jí. Já v té době dělala do webů :-) Šití my bylo dost cizí. Přesto jsem pak v poměrně krátkém horizontu přišla na to, jak najít zákazníky a mít dostatek práce a vydělat si právě šitím.
V tomto článku mám pro vás 5 tipů, jak zaujmout zákazníka na Instagramu, pokud jsi malý tvůrce a chceš se šitím živit.
Moje první rada může znít možná zvláštně, když se bavíme o úspěchu na Instagramu, ale je to rada číslo jedna. Mezi čtenářkami jsou jistě takové, které máte třeba založenou skupinu na Facebooku a Instagram nemáte vůbec. Takže proto. Jako první si tedy musíte založit účet na Instagramu. Abyste vůbec mohly moje rady uplatnit.
Doporučuji jej vzápětí přepnout na profesionální účet, abyste měly k dispozici pokročilé nástroje jako jsou statistiky a možnost propojit svůj účet s e-shopem a svoje produkty označit. To jsou mocné nástroje, které se vyplatí mít.
Druhý krok je mít profil VEŘEJNÝ. Se skrytým soukromým účtem moc parády neuděláte, protože vás nikdo nenajde. Třetí krok je vyplnit si poutavě a zajímavě BIO ( profil má možnost vytvořit krátké představení v hlavičce vašeho profilu ), vložit logo nebo vaši fotografii do připraveného "kruhu" v záhlaví a začni tvořit příspěvky.
Jaké příspěvky tvořit a co dělat, aby to mělo efekt?
1. Zaměř se na svého zákazníka
První moje velká rada je, zaměř se na svého zákazníka. Když mě někdo z tvůrců požádá o radu, jak prodávat svoje produkty, tak první co udělám, podívám se na jeho profil a pak na web. Často vídám jednu zásadní chybu a tou je, že profil cílí na VŠECHNY a vlastně na NIKOHO.
poznámka: Cílení: - Je pojem, který říká, jaké lidi tvoje výrobky a propagace má konkrétně oslovit. Kdo je zákazník?
Pokud na profilu švadlenky vidím háčkované balónky, pár příspěvků dál malované hrnky a pak zase softshellové oblečení, je to maglajz, který vidí i zákazníci. Troufám si říct, že nenajdete jednu osobu, kterou zajímají zároveň softshellky, háčkované balonky a taky malované hrnky.
Správné cílení je základ. Musíte si jednoduše položit otázku, čemu se chci věnovat. Jsou to ty hrnky? Nebo ty klubíčka? Nebo to jsou ty softshellky? Nemůžete mít všechno. I když vaše logika říká něco jiného. Logika neznalého človíčka totiž říká, když toho budu mít co nejvíc a nejrozmanitější nabídku, tak každý kdo půjde okolo si třeba něco koupí. Jenže háček je v tom, že na sítích lidi nechodí "okolo" jako kdysi, když naše praprababičky stály na trzích a vyvolávaly "kůže, kožky, pletené ponožky, svetry...".
Takhle se lidé na sociálech nechovají. Na sockách lidi tráví čas ne proto, že si chtějí vybrat v rozmanitém stánku, ale proto, že se chtějí ZABAVIT, když se nudí. Instagram není prodejní kanál. Není to výloha a stánek.
Aby vás začal někdo sledovat, to znamená, zmáčknout to tlačítko SLEDOVAT, musíte udělat mnohem více práce než jen vystavit, co aktuálně všechno umíte vyrobit.
Musíte si vybrat to, co má pro vás největší potenciál. Pokud to je šití a ne háčkování, okej. Zastavte postování všeho ostatního balastu a pojďte se věnovat tomu konkrétnímu.
Ale pozor. Práce není u konce. Ve skutečnosti začíná velká hromada práce a bude to těžký a náročný. Ale to podnikání je a kdo říká, že není, lže. V dalším kroku si musíte ujasnit, kdo je ten člověk, který by vás ideálně měl sledovat a nakupovat. Sestavit si PODROBNÝ PROFIL vašeho ideálního zákazníka. A ne jen tak nějaký, ale hodně, hodně, konkrétní. Tento profil vám pomůže ujasnit si i komu nabízíte a dokáže vám pomoci například i s otázkou nacenění a dostupnosti výrobků.
Možná jste tohle už někde četli a řekli jste si, to je zbytečný, vždyť jde jen o pár ušitých kalhot. Ale je velký omyl si tohle myslet. Já sama mám profil zákazníka dobře sestavený a neustále na očích. A jakmile mi něco nefunguje podle plánu, hned se k němu vracím.
2. Nedělej z feedu fotoalbum na vzpomínky
Často vidím profily tvůrkyň jako fotoalbum nebo vzpomínkovník a chlubírnu v jednom. Co post, co fotka produktu a vzpomínka na to, kdo si tento produkt v minulosti u vás objednal. Často taky vidím v příspěvku informaci, že tento vzor, látku, kousek už není k dispozici, protože už nemáte materiál. A jak moc děkujete za zakoupení právě mamince.
Myslíte to dobře. Ukážete, co všechno umíte udělat. Ale zaroveň informujete o tom, že už nemůžete nic dalšího ušít. To je jako kdyby u pokladen v obchodě byl starý leták na očích a lidé se chodili ptát prodavaček na akční položky. Ale prodavači jim pokaždé řeknou, že už to nemají. Asi to lidi docela naštve.
Jako zákazníka by mě to asi odradilo. Proč mi ukazují to, co nemají? Takhle přemýšlí i vaši zákazníci. To co nemáte, nevystavujte.
Jak to udělat lépe?
Zaměřte se na to, co máte. Nevymýšlejte kolo. Ukazujte co máte a nesnažte se neustále hledat nové a nové věci. Zkuste vytěžit z toho co máte maximum.
Vytvářejte posty, příspěvky, carousely, kde budete ukazovat z různých úhlů to, co máte skladem /recyklujte jedno téma/ a nebo můžete prodávat a šít. Pokud uděláte jeden příspěvek s jednou látkou a pak přeskočíte k jiné a zase jiné, tu první pravděpodobně už znovu neprodáte. Musíte to dobré opakovat znovu a znovu, dokud si nezíská své publikum a látku nevyprodáte. Pak ale přestaňte a jakmile je vyprodáno, už tuto věc nezmiňujte.
Častý jev u tvůrkyň je, že si látku nebo materiály objednají jen po malém množství na sklad a pak je velmi jednoduché takové materiály vyprodat. Tvůrce ušije jeden kousek, stihne ho nafotit a než udělá post, látka je pryč a hle, zákazník se po ní shání. Řeknete mu, že nemáte a ukážete mu jiné. Možná si vybere ale v 90 % je zamilovaný do té jedné a bude zklamaný.
Tohle je potřeba vyřešit už na vstupu a vytvořit si systém prodeje a obrátky, který vám pomůže zákazníky neztrácet jako na běžícím páse a naopak vám je pomůže získat těšící se na svoji objednávku.
3. Vytvářej dojmy a uhoď na pocity
Vždy platilo a platit bude, že pokud jde o nákup věcí zbytných jednají lidé hlavně na základě primitivních zkratkovitých procesů. To není nic špatného. Naše mozky jsou tak extrémně zaměstnané, že pomáhat si v rozhodování zkratkami je prostě výhodné pro nás jako druh.
Mezi zkratky, které vedou k nákupu patří rozhodně i pocity, které v nás daný předmět vyvolá. Respektive, jestli v nás spustí nějakou reakci, kterou poznáváme, je nám příjemná. Zkrátka, pokud se nám to co vidíme zdá natolik zajímavé, krásné, přitažlivé, známé, je pravděpodobnější, že si to koupíme.
Každý pak čerpá z vlastních zkušenností a z toho, co považuje v kontextu života za pěkné, správné, přitažlivé. V každém zanechá potřebný dojem jiná barva, jiné světlo, jiná struktura.
Proto je důležité ukazovat lidem příspěvky, kde vaše produkty vytváří nějaký dojem. Příběh. Něco, co ve všem zákazníkovy vyvolá pocit "chtění být u toho a být toho součástí". Musíte zákazníkovi umožnit, ztotožnit se a chtít vytvořit podobné dojmy s vaším produktem.
Jak vytvářet dojmy a pocity?
Zas tak těžké to není. Dojmy vytvoříte třeba tak, že nafotíte sérii Lifestyle fotografií s dětmi ve vašem oblečení. Často za to nemusíte ani zaplatit, protože to můžou být vaše děti. Dokonce nemusíte ani nikomu říkat, že jsou vaše. Stačí jen ty fotky udělat a začít je pravidelně ukazovat. K takovým fotkám nemusíte psát dlouhé texty. Pokud fotka dobře zachycuje to, co chcete ukázat, není třeba kilometrový popisek.
Pokud nemáte v plánu představení nové kolekce, jako jsem to dělala já, kdy lidé čekali na první info a popisky četli, tak lidi neotravujte parametry softshellů a dalšími technikáliemi.
Držte se zásady. Pokud není prodávaná věc velmi drahá a nemá sloužit nějakému velmi specifickému účelu, není třeba v postech na Instagramu vůbec zmiňovat, jaké má věc parametry. Lidi to stejně nezajímá. Kupují úplně jinou hemisférou než kterou se snažíte oslovit takovým popisem. A proto bude vaše snaha zbytečná.
Dejte si načas s výběrem fotek a pokud nemáte profíka na focení, upravte je tak, aby seděly do feedu.
Co na fotkách funguje a aktivuje správné centrum v našem mozku?
- Close up - to jsou snímky zachycující nějaký určitý detail
- Tváře - tváře jsou důležité, pomáhají nám ztotožnit se
- Úsměv - stejně jako tváře, úsměvy funhují hodně a dobře
- Aktivita - zachycení pohybu, ale pozor na rozmazání fotografie
- Různé národnosti - funguje to skvěle, zkuste to a nebojte se toho
4. Žádné my, ale já
Tohle je hodně důležité. Lidé rádi sledují lidi. Lidé nemají moc v lásce sledovat firmy. Udělejte ze svého profilu profil člověka a máte v kapse jeden z největších trumfů. Autenticitu.
Jakmile začnete být autentičtí, přestáváte být cizí a začnete si budovat u lidí jméno a důvěru.
Často vidím firmu s anonymním "MY". Všechno co na profile vidíte děláme zásadně My. U nás to najdete na e-shopu. My to uděláme obratem. Naši nabídku. My nabízíme, my šijeme lokálně...
Samé hrozně neautentické kecy a skutek utek.
Jak být autentický?
Tak jako první krok musíte začít mluvit s lidmi jako osoba a ne jako firma. Smazat My a nahradit Já. A nejlépe s oslovením. Já jsem Ivana a šiju pro vás svatební oblečení. Já jsem Dana a umím děti obléct do nepohody... Já jsem Mirka a umím ušít to, co dětem rozzáří oči.
Nemyslíte, že to zní lépe než:" Naše nabídka skvělých a kvalitních látek s GOTS bla bla bla..."?
Začněte lidem říkat kdo jste, podepisujte se. Ukazujte obličej. Svůj. Ne svých dětí. Jasně, ty taky můžete, pokud je to vhodný, ale věřte, že lidi zajímá spíš co děláte a tvoříte vy, než to, že vaše děti byly dnes na písku. Jakmile přestanete užívat MYTITULIZACI tak se dostáváte lidem blíž a můžete je vzít i do svého procesu tvoření. Ukažte jim, jak to děláte. Na čem pracujete. Používejte Reels a Stories.
5. Dělejte to, co je trendy
Ano, uslyšíte to i ode mne, je potřeba využívat trendy jako REELS, STORIES, CAROUSELY a snažit se z toho vytěžit co nejvíce pro sebe a svoje podnikání.
Nikomu, ale vážně nikomu nepomůžete tím, že budete bojkotovat používání Reels. Postování carouselů nebo používání Stories.
To jsou tři nejmocnější nástroje pro přivedení publika a pokud říkáte:" To já dělat nebudu, nebudu se nikde nakrucovat." nebo "Já se bojím, jsem marná, tohle není pro mě.." tak ubližujete jen sami sobě. Protože to skutečně má potenciál a vy to víte.
Srovnání postu a Reels
Jeden běžný post má u mě na profilu průměrně 1280 zhlédnutí a třeba 10 - 40 srdíček, nula komentářů a nula uložení.
Průměrné Reels (fakt nepočítám ty mega úspěšné) má 4700 zhlédnutí, 53 srdíček a třeba 10 komentů a 25 uložení.
Tohle vše hodně pomáhá. Díky tomu tvůj profil objeví více sledujících a můžou se stát nakupujícími.
Jak být trendy?
Začni sledovat, co dělají trendy účty v tvém segmentu za reels. Co používají. Jaké typy videí používájí a ukládej si zajímavé songy a původní zvuky do svého úložiště na potom. Prostě stalkuj. Hledej co funguje jiným. Co funguje jiným bude fungovat i tobě. Nezáleží na tom, že to poprvé třeba nenatočíš dobře nebo nebudeš mít dost světla. Dost toho a tamoho. Je to pořád stejná písnička. Musíš prostě začít.
Rozpohybuj obraz
Někdy na začátek stačí, když začneš točit místo focení. Chceš vyfotit nový kousek? Radši zapni video a natoč ho. Uvidíš rozdíl.
Nezapomeň. Tam, kde mluvíš, musí být popisky. Titulky. Ty vložíš buď přímo při editaci videa v aplikaci IG nebo je můžeš udělat v jiné aplikaci a hotové video si nahrát na IG. Já to tak dělám.
Stories
Buď v kontaktu s tvými sledujícími. Inspiruj je. Ukaž jim, co děláš a na čem pracuješ. Proveď je dílnou, postupem. Začni opravdu ukazovat to, co je zajímá. Autenticita.
Věř, že 99% tvých sledujících ti lépe zareaguje na stories o tvorbě, než na stories, kde ukazuješ děti na výletě.
Kdo jsem
Helena Lachowiczová
Jsem tvořivá duše, konstruktérka střihů, miluji šití a marketing. A miluji, když to mohu dělat dohromady. Před několika lety jsem založila značku Šibabi a šila pro zákaznice nádherné kolekce dětského oblečení. Nyní jsem už trošku jinde a tvořím hlavně pro další. Střihy pro domácí švadlenky a provádím svoje ženy cestou šití a začátky v šití. Věnuji se také malým podnikatelkám, kterým ukazuji, jak skutečně vydělávat a dělat, co je baví.